Инновации в действии
Свидетельство СМИ: ЭЛ № ФС 77 - 64909
г. Москва
sandwich-btn

Поддержка

info@pedagogcentr.ru

Всего добавлено работ:

96446

Сайт обновляется ежедневно.
Обновлено 26.04.2024 года.

Nomination bg
ms-1
ms-2
ms-3
Конкурсы

Всероссийские и международные конкурсы для детей (ДОУ и школа), воспитателей и учителей школ

Добавить работу

Публикации

Публикуйте свои материалы, читайте наработки коллег, обменивайтесь опытом

Разместить публикацию

Викторины

Викторины для дошкольников и младших школьников

Принять участие

Олимпиады для детей

Блиц олимпиады для дошкольников и школьников. Диплом за 2 минуты.

Принять участие

Олимпиады для педагогов

Олимпиады по ФГОС для воспитателей ДОУ и педагогов школ

Принять участие

Выбрать раздел

Уроки английского языка: инновационный подход

Дата публикации:

Автор:
учитель английского языка, МБОУ "Гимназия № 14 г. Йошкар-Олы", МБОУ "Гимназия № 14"

Цель: Совершенствование процесса преподавания английского языка в средней школе путем наполнения содержания материалами этнокультурной направленности

Задачи: 1. Обогащать базовое содержание учебной дисциплины "Иностранный язык" материалами региональной направленности 2. Способствовать формированию социокультурной компетенции в составе языковой, речевой, социокультурной и этнокультурной 3. Содействовать процессу патриотического воспитания обучающихся средствами иностранного языка


Уроки английского языка: инновационный подход

В рамках проводимой модернизации образования, приоритетным направлением стало осуществление инновационных преобразований в школе, реализация новых образовательных технологий.

Инновация – это новизна, но умение найти новое даже уже в известных, традиционных методах и способах обучения – это неординарное умение для педагога. Не каждому дано в старом увидеть рациональное, новое и самому продуцировать это новое. Инновационный подход к уроку зависит, прежде всего, от уровня подготовки и профессионального мастерства учителя. Секция учителей иностранного языка – одна из самых творческих и продуктивно работающих в гимназии № 14 г. Йошкар-Олы. Отличное знание предмета и методики его преподавания дает возможность учителям иностранного языка использовать творческие подходы к обучению.

Прежде всего, следует отметить применение учителями ИКТ в учебно-воспитательном процессе. Ученики гимназии принимают участие в Интернет-конкурсах на английском языке. Неоднократно ученики старших классов участвовали в конкурсе, объявленном компанией EF на получение стипендии на обучение по программе A-Levels
в школе EF Britain College в Великобритании. Ряд учеников принимали участие в дистанционной эвристической олимпиаде (http://eidos.ru/olymp/) и в осуществлении проекта «3 000 статей для Википедии» в рамках программы “Intel” (написание авторских статей для электронной энциклопедии).

Еще один применяемый вид работы – это использование Интернет-ресурсов в виде тестов для контроля лексических и грамматических навыков. Учителя иностранного языка гимназии используют материалы программы TOEFL, стандартного международного экзамена для подготовки учащихся к олимпиадам, ЕГЭ. В текущем учебном году ученики старших классов принимали участие в Интернет тестировании, которое проводилось компанией “Macmillan”.

Красной нитью через всю образовательную деятельность учителей иностранного языка гимназии проходит реализация технологии воспитывающего обучения. Этому способствует и тот факт, что с 2008 года гимназия № 14 г. Йошкар-Олы имеет статус республиканской экспериментальной площадки. На базе гимназии проходит реализация научно-исследовательского проекта «Система работы педагога по этнокультурологической подготовке обучающихся в условиях гимназии» под руководством доктора педагогических наук, профессора, заведующей кафедрой дошкольной и социальной педагогики Марийского государственного университета С.Н. Федоровой и директора гимназии, Отличника народного образования РФ, Заслуженного работника образования РМЭ Т.В. Глушковой.

Экспериментальная деятельность дает возможность шире внедрять в образовательный процесс этнокомпонент, который способствует не только языковой подготовке обучающихся, но и является средством воспитания любви к родному краю, чувства духовной связи со своим народом, уважения его традиций и обычаев, т. е. способствует формированию патриотизма и гражданственности.

Результатом работы педагогов гимназии № 14 г. Йошкар-Олы в рамках осуществляемого эксперимента по этнокультурологической подготовке обучающихся стала разработка учебных программ, дидактических материалов, методических рекомендаций. Учителями русского языка и литературы были разработаны авторские программы по литературе с этнокомпонентом для 6-11 классов; тренировочные варианты ЕГЭ для 11 класса; разработаны и апробированы дидактические материалы по русскому языку с этнокомпонентом для 5-9 классов; созданы циклы уроков по развитию речи. Учителями математики разработаны задачи для обучающихся 5-9 классов, а так же задачи по подготовке к ЕГЭ. Учителями физики опубликованы методические рекомендации по использованию фольклора на уроках физики. Разработаны и апробируются рабочие программа по химии и биологии с элементами этнокультуры. В гимназии реализуется авторская программа углубленного изучения национального (марийского) языка в 5-6 классах. На уроках технологии внедряется авторская программа «Марийская вышивка». Учителя начальной школы разработали авторские программы «Устное народное творчество на уроках чтения в начальной школе», «Возрождение народных традиций на уроках технологии в 1-4 классах», программу по математике для начальной школы с использованием этнокомпонента, УМК по литературному чтению в 1-4 классах. Также внедряется авторская программа с этнокомпонентом («Национальные игры») по физической культуре для начальной школы.

С целью наполнения образовательного процесса этнокультурным содержанием учителями английского языка разработаны и внедряются в учебно-воспитательный процесс гимназии программа этнокультурного, патриотического воспитания «Моя Родина – Республика Марий Эл», обобщенная в учебно-методическом пособии «Краеведение на уроках английского языка как средство воспитания гражданина и патриота». Сборник включает тексты и упражнения, основанные на местном материале, соотносимые с учебными темами, представленными в серии учебников «Английский язык нового тысячелетия» для 6-11-х классов. При составлении текстов использовались публикации местных газет и журналов, новости телевидения, электронных источников. Обновляя и корректируя содержание учебного процесса с указанных позиций, авторы считали необходимым учесть приоритеты личностного развития ученика, отвечающие гуманистическим установкам современной школы.

В ходе профильного образования в гимназии реализуются программы элективных курсов на английском языке «Семья финно-угорских народов», «Мир театра» и «Мой отчий край – труда и красоты земля». Первый курс включает дополнительные материалы о Венгрии, Финляндии, Марий Эл, Эстонии, Карелии, Ханты-Мансийском АО, Удмуртии, Мордовии и Республике Коми. К нему составлено электронное приложение. Второй курс рассказывает об истории возникновения национального марийского театра. Третий курс носит интегративный характер и включает в себя восемь тематических разделов. Среди них: марийская литература, марийская живопись и скульптура, марийская музыка и танцы, национальные праздники и обряды, легенды и приметы. Последнее пособие сопровождается разработанной рабочей тетрадью с дополнительным набором упражнений по темам. Среди них особо можно выделить тексты для чтения в рубрике “Cross cultural note” (межкультурная информация) и задания в разделе “Creativity” («Творчество»): прочитай инструкции на английском языке и выполни аппликацию открытки к празднику, приготовь эстонское национальное блюдо, сделай вепсскую народную куклу и т.д. В рабочую тетрадь также включена страничка «Проверь себя» для проведения итогового тестирования. Пособие сопровождается книгой для учителя, которая включает в себя методические рекомендации по проведению занятий и конспекты уроков.

Необходимо подчеркнуть, что воспитательное значение имеет не только содержательный компонент сборников. Важная роль отводится использованию современных коммуникативных технологий и форм работы на уроке, а именно: учебным дискуссиям, дебатам, написанию рецензий, сочинений рассуждений, проектной и исследовательской работе, case study (анализу конкретных ситуаций) и др. Это способствует развитию навыков выражения своего мнения, умения аргументировано отстаивать свою точку зрения, а также стимулирует развитие таких качеств, как инициатива, активность, ответственность за общее дело, креативность, нестандартность мышления, т. е. всех тех качеств, которые необходимы для жизни.

В заключение, хотелось бы отметить, что в гимназии накоплен богатый опыт организации и реализации новой этнообразовательной среды и имеются все условия для создания целостной воспитательной системы, которая будет способствовать повышению эффективности социализации школьников в условиях межкультурных и межэтнических коммуникаций.

Приложение 1

Урок английского языка этнокультурной направленности

в форме игры “Mr. / Miss Knows All

Правила проведения игры “Mr. / Miss Knows All

(класс делится на несколько команд)

В первом раунде участники получают лист с письменными заданиями лексического и грамматического характера. Задания оцениваются разным количеством баллов (от 10 до 50), в зависимости от степени сложности задания. Баллы в этом раунде начисляются, только если задание выполнено ПОЛНОСТЬЮ. Если в задании есть ошибки, оно оценивается в 0 баллов.

Второй раунд проводится устно. Участники видят перечень возможных тем (всего их девять: история, география, достопримечательности, праздники и обычаи, литература, живопись, музыка, выдающиеся люди, языки). Вопросы по этим темам касаются трех стран: Великобритании, США и России (на примере Республики Марий Эл). Вопросы в каждой теме разной степени сложности и поэтому оцениваются разным количеством баллов (от 10 до 50). Команды выбирают вопросы по очереди, отвечает та команда, которая раньше других подняла флажок. Если ответ правильный, команде начисляются баллы в соответствии со стоимостью вопроса. Если ответ дан неверный, это количество баллов ВЫЧИТАЕТСЯ из общей суммы команды. Далее на вопрос могут отвечать другие команды. В общем списке вопросов есть 3 вопроса-аукциона. Если команда выбрала такой вопрос (заранее она об этом не знает), она может увеличить стоимость вопроса, но не больше, чем есть на счету команды баллов. Вопрос может перекупить другая команда, если предложит большую стоимость вопроса.

В третий раунд выходят только те команды, которые имеют положительное количество баллов на своем счету. Если у команды сумма баллов со знаком «минус», команда выбывает. В третьем раунде участникам предлагается пять тем. По очереди они убирают темы, которые им не нравятся. В итоге остается одна тема. Участники делают свои ставки, но не более своего общего количества баллов (на листе с будущим ответом). Затем участникам задается один и тот же вопрос и дается три минуты на обдумывание ответа. Ставки после прочтения вопроса менять НЕЛЬЗЯ. Через три минуты жюри собирает листы с ответами и ставками и подсчитывает общее количество баллов, которое набрала каждая команда. Затем озвучивается правильный ответ.

Команда, которая набрала самое большое количество баллов, занимает первое место.

Материалы для участников

1 раунд (задания выполняются письменно)

1.

10 баллов

Choose the ending of the proverb: “It is the last straw that…”

a) makes the haymow complete

b) lets bygones be bygones

c) breaks the camel’s back

d) makes the leopard change his spots

Answer:

2.

20 баллов

Match the words in List A and List B:

1. capable

a. a situation where one must choose between two unfavourable things

2. suspicion

b. something that is not allowed by law

3. dilemma

c. a situation when a person teases somebody else without any reason

4. work out

d. something that is perfect

5. illegal

e. able to do something

6. arrogant

f. a person who sells meat

7. make fun of smb.

g. find an answer to the problem

8. butcher

h. unconcerned about other people

9. ideal

i. a doubt or feeling that something is wrong

10. ruthless

j. somebody who is too self-important

Answers: 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 .

3.

30 баллов

Translate the words in italics:

1. I haven’t been getting on very well with Jim lately.

2. My parents died when I was young so I was brought up by my aunt.

3. I can’t keep up with you when you walk so fast.

4. All right. I give up. Tell me the answer because I’ll never guess it.

5. I can’t put up with his terrible behaviour any more.

6. I can’t seem to get through to Irene. Her phone is constantly engaged.

7. She is a very imaginative girl. She likes to make up stories.

8. I think you should make it up. It was a silly argument.

9. We’ll make up for the lost time if we work hard.

10. Could you put me up for a few days when I come to London?

Answers: 1. 6.

2. 7.

3. 8.

4. 9.

5. 10.

4.

40 баллов

Transform the sentences:

1. When she has to walk to the supermarket she finds it tiring.

She gets …

2. She is often driven to the supermarket by her neighbour.

Her neighbour…

3. She asked an assistant how much the Colombian coffee cost.

She asked: “How … ?”

4. The Colombian coffee cost less than the Kenyan coffee.

The Colombian coffee wasn’t …

5. Do you think I should buy a bilingual dictionary?

Would you suggest …

?

6. The thief ran right past you. So I am sure you saw his face.

The thief ran right past you. You must …

7. “You’ve cheated me, John” she said.

She accused …

5.

50 баллов

Word formation:

Computers that play games

Computers have had the (1) … to play chess for many years now, and their (2) … in games against the best players in the world has shown steady (3) … . However, it will be years before the designers of computer games machines can beat their (4) … challenge yet – the ancient board game called Go. The playing area is (5) … larger than in chess, so the (6) … of moves is almost (7) … . The game involves planning so many moves ahead that even the (8) … calculations of the fastest modern computers are insufficient.

In a recent (9) … for computer Go machine, the best machine beat all its computer rivals, but lost (10) … to three young schoolchildren, so there is obviously still a lot of work to do!

Answers:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

1. able

2. perform

3. improve

4. big

5. considerable

6. combine

7. end

8. impress

9. compete

10. heavy

2 раунд

Достопримечательности

10

20

30

40

50

История

10

20

30

40

50

География

10

20

30

40

50

Литература

10

20

30

40

50

Живопись

10

20

30

40

50

Музыка

10

20

30

40

50

Праздники и обычаи

10

20

30

40

50

Выдающиеся люди

10

20

30

40

50

Языки

10

20

30

40

50

3 раунд

Темы для финала:

Nick names / Прозвища

Monuments / Памятники

Women at power / Женщины у власти

Titles / Чины и звания

Artists / Художники

Материалы для жюри

1 раунд. Ключи:

1 с

2. Answers: 1 e , 2 i , 3 a , 4 g , 5 b , 6 j , 7 c , 8 f, 9 d , 10 h .

3. 1. не лажу 6. дозвониться

2. был воспитан 7. выдумывать, сочинять

3. идти в ногу 8. помириться

4. сдаюсь 9. наверстать

5. примириться 10. приютить

4. 1. She gets tired when she has to walk to the supermarket.

2. Her neighbour often drives her to the supermarket.

3. She asked: “How much does the Colombian coffee cost?”

4. The Colombian coffee wasn’t as expensive as the Kenyan coffee.

5. Would you suggest buying a bilingual dictionary?

6. The thief ran right past you. You must have seen his face.

7. She accused him of having cheated her.

5. 1. ability 6. combination

2. performance 7. endless

3. improvement 8. impressive

4. biggest 9. competition

5. considerably 10. heavily

2,3 раунд

Баллы добавляются или вычитаются в зависимости от правильности ответа.

Материалы для ведущего

Достопримечательности

10

The Statue of Liberty appeared in New York in 1886. Who presented the USA with this monument?

France

20

What was the aim of building the Tower of London?

To intimidate the citizens of London

30

John Nash designed the Marble Arch for Buckingham Palace. But where was it moved in 1851?

Hyde Park

40

How is the Bank of England unofficially called?

The Old Lady of Threadneedle Street

50

How was Kremlevskaya street in Yoshkar-Ola called in the 19 century?

Kirpichnaya

История

10

When did William the Duke of Normandy come to conquer England?

1066

20

How long did the Cherimiss wars last?

30 years

30

Why is England sometimes called Albion?

J. Caesor saw the white chalk cliffs of Dover and exclaimed: “We’ll call it white1”

40

Why does Lord Chancellor in the British Parliament sit on the wool sack?

To show that wool made England rich

50

What American President ordered to use the atomic bomb against Hirosima and Nagasaki in 1945?

Harry Truman

География

10

What Mary lake is one of the most exotic and was on the top of the Internet survey “Seven wonders of Russia”?

Sea Eye

20

What is the capital of Wales?

Cardiff

30

Which is the 50-th state of the USA?

Hawaii

40

Where are the Cheviot Hills situated?

On the boarder line between Scotland and England

50

What does the name of Fleet Street commemorate?

The tributary of the Thames

Знаменитости

10

What American astronaut made the first step on the Moon?

Neil Armstrong

20

What is Sir Hans Sloane famous for?

Donated a collection of books and antiquities to the future British Museum.

30

Who was the first Mary scientist?

Vasily Petrovich Mosolov

40

Who of the famous English architects was also an excellent mathematician?

Sir Ch. Wren

50

Why is a policeman in London sometimes called Bobby?

After Robert Pill, who was the minister of Home affairs (1828) and reorganized London police.

Праздники

10

When is the tradition “kissing under the mistletoe” observed in Britain?

At Christmas

20

Every year in Trafalgar Square there is a big Christmas Tree. People from what country present the Englishmen with this tree?

Norway (Oslo)

30

On 4 July Americans celebrate Independence Day. In what year did the 13 colonies declare their independence?

1776

40

Why is robin considered as a Christmas bird?

British postmen used to wear red coats

50

At what Mary holiday can you meet the main characters The Old Man Vasily and his Old Lady?

Shorykyol

Литература

10

What is the surname of Juliet in Shakespeare’s play?

Capulet

20

Give the name of the Mari poet who is more famous for his film career?

Ivan Kyrlya

30

Give the name of the British poet who was a member of the British Parliament?

Lord Byron

40

Who from the US writers went to Alaska to find gold and found ideas for his stories?

Jack London

50

Give the name of the US writer who created a science fiction story “The Martian Chronicals”?

Ray Bradbury

Живопись

10

Who from the British artists painted the famous canvas “The Hay wain”?

John Constable

20

Who of the English painters is the world famous seascapist?

W. Turner

30

In the works of what May painter can we often see the sacred image of a white horse?

I. Yamberdov

40

You see the picture of one Mary artist. Give the name of the author and the name of the picture.

Holiday in the Mary village” by Zosim Lavrentyev

50

How was the first well-known “school” of landscape painting in America, which appeared in the 1820-s, called?

Hudson River school

Музыка

10

You hear a piece of music. Who are the performers?

The Beatles

20

Where was Elvis Presley, a US singer, born?

Memphis, Tennessee

30

Who is the author of the first Mari opera?

Eric Sapaev

40

Who was the main singer of the British rock group “Queen”?

Freddie Mercury

50

In what famous British rock group was Mick Jagger the main singer?

Rolling Stones

Языки

10

What language group is the Mary language included in?

Finno-Ugric

20

What language do old people in faraway corners of Scotland still speak?

Gaelic

30

Which country has the most English language speakers?

USA

40

How many different languages are there in the world?

5, 000

50

Which of these languages is the most similar to English?

a) Hindustani c) Hungarian

b) Chinese d) Arabic

a)

3 раунд. По очереди уберите темы, которые вам не нравятся.

Тема

Вопрос

Ответ

Nick names

Who from the Beatles was called ‘the dark horse”?

George Harrison

Monuments

Women-fans of Duke Wellington collected money and erected monument in Hyde Park. It is a statue of the ancient Greek hero. Who is it?

Axilles

Women at power

Being married for 20 years she had 9 children. She over-lived her husband for 40 years.

Queen Victoria

Titles

The Scottish city Aberdeen is fighting for this title like Gabrovo in Bulgaria and Odessa in Russia

Center of humor

Artists

The Russian artist Vrubel created the canvas where he depicted the heroes of Shakespeare’s plays. What are these characters?

Hamlet and Ophelia

Слайды для презентации

Достопримечательности

10

Статуя свободы

20

Тауэр

30

Мраморная Арка в Лондоне

40

Банк Англии

50

Кремлевская улица в Йошкар-Оле

История

10

Вильгельм Завоеватель

20

Черемисские войны

30

Ю. Цезарь плывет через Дувр

40

Лорд Канцлер в Британском Парламенте (мешок с шерстью, на котором он сидит)

50

Гарри Труман, бомбежка Хиросимы и Нагасаки

География

10

Озеро Морской Глаз

20

г. Кардиф

30

Гавайи

40

Шевьетские горы, карта с границей между Англией и Шотландией (где расположены горы)

50

Fleet Street, приток Темзы

Знаменитости

10

Нейл Армстронг, его шаги на Луне

20

Ханс Слоун, Британский Музей

30

В. Мосолов, марийский ученый

40

Кристофер Рен, архитектор

50

Лондонский полицейский – Бобби, британский министр внутренних дел Роберт Пилл

Праздники

10

Рождество, поцелуй под омелой

20

Елка на Трафальгарской площади (Норвегия)

30

4 июля, День Независимости США

40

Птица малиновка – Британская рождественская открытка с малиновкой, почтальон в красной куртке

50

Марийский праздник Шорыкйол, старик Василий и Старуха

Литература

10

Джульетта Шекспира

20

Йван Кырля, роль Мустафы

30

Д.Г. Байрон

40

Д. Лондон, герои его книг про Аляску

50

Рэй Брэдберри, «Марсианские хроники»

Живопись

10

Констебль, «Телега с сеном»

20

Тернер, его картины о море

30

Иван Ямбердов, его картины с образом белой лошади

40

З. Лаврентьев «Праздник в марийской деревне»

50

Американские художники, представители Hudson River School (портреты, фамилии, картины)

Музыка

10

Битлз, музык. фрагмент

20

Э. Пресли, Мемфис (место рождения), муз. фрагмент

30

Эрик Сапаев, первая марийская опера

40

Рок группа “Queen”, Фредди Меркури

50

Мик Джаггер, Rolling Stones

Финал

Nick names

Битлз, Джордж Харрисон

Monuments

Памятник Ахиллесу в Гайд Парке в Лондоне

Women at power

Королева Виктория (ее портрет, семья: дети, муж)

Titles

Город Абердин в Шотландии

Artists

Картина Врубеля, на которой изображены Гамлет и Офелия

Приложение 2

Сценарий внеклассного мероприятия на английском языке – коллективной дискуссии с этнокомпонентом

«Ценности современной жизни»

Collective discussion “Values of modern life”

Goals:

A citizen and a patriot – who are they?

1). If we open the dictionary of the Russian language by V.I. Dal, we will read the following definitions:

  • A citizen – each person who comprises a nation, a country;
  • A patriot – a man who loves his Motherland and cares of its well-being;
  • Patriotism – a feeling of love towards your native country.

A prominent Russian poet N. Nekrasov asked: “Who is a citizen?” and answered: “A worthy son of his Motherland”.

  • What definitions can you work out?
  • Could you give the examples of manifesting high civil qualities by millions of the citizens of Russia during the hard times?
  • The Mary land also has sons and daughters – real heroes. (Students introduce their own presentations about the heroes of the Mary land).
  • Do you think it means that a real citizen is a man who defends his country at war? Does it mean that a citizen is only an outstanding personality, e.g. a talented writer, artist, singer? (Students’ own answers).
  • Try to define which situations require strong will-power, which of them can be called civil deeds:
  • Look through the list and choose three, the most important, in your opinion, civil feelings:
  • Tell us about people who are guided by civil motives in their behaviour.
  • Think over about your actions in the following situations:
  • Let’s examine ourselves. Answer the questions:
  • Prepare a story about true civil behaviour. You should explain what the civil essence of this action is. In what way does it differ from a simple, good action? Here is one of the students’ stories:

2). Nowadays our country experiences not very easy times and some people in their conversations about Russia use the word combination “this country”. In this phrase both contempt and scorn are heard. Saying these words a person hints that in another country he will be able to do a lot… It sounds as if he wants to say that he is outstanding but the country has let him down…

3). Throughout the countries most of the people who lived in Russia, were proud of their belonging to this land. A Russian man could possess very modern abilities, but in definite circumstances he could display his special qualities which testified to the fact that he was a worthy citizen.

4). Different peoples have always valued such personal properties that helped the country at first to survive and then to develop rapidly. It’s easier to blame somebody else, the enemies, the authorities, but it’s much more difficult to have a look at yourself and to evaluate your own social behaviour. If a man is able to display these qualities not for his sake but for the sake of the country and other people, he becomes a real citizen.

5). On the legendary Malakhov Hill in Sevastopol there is a spot where a cross, made of cannon-balls, is set into granite. Here on 5 October, 1854, directing the defence of the city, was killed Admiral Kornilov. His last words were: “I am happy to die for my Motherland…” Not far from this place, an enemy bullet struck the temple of Admiral Nakhimov. Near it there is a place where counter-admiral Istomin was shot. The three heroes of the Crimean War gave their lives for their country. They all are the worthy sons of it.

6). Speaking about a soldier who lost his life at war, people say: he was a warrior and a citizen. About A.S. Pushkin they say: a poet and a citizen, about a composer M.I. Glinka: a musician and a citizen.

We’ve come to the conclusion that a citizen is a person whose thoughts and deeds are aimed at the welfare of his land and people.

Each civil act demands strong will-power. It helps a man to overcome such eternal defects as laziness, indiscipline, cowardice, etc.

√ to watch a video

√ to rescue a drowned man

√ to participate in a meeting

√ to stop bulling

√ to take part in the restoration of a church

√ to do the house work

√ to protect wildlife

√ to take part in a street fight

√ to assist an elderly man

√ to do something for charity. Explain your choice.

7). In order to understand what the civil feelings are, let’s recall the common people’s feelings (taste, smell, hearing, eye-sight). They are natural feelings. But people also have social feelings. They are numerous (responsibility for children, duty in front of parents, etc.). The civil feelings are similar to social, e.g. love for Motherland, responsibility for its welfare, the feeling of respect towards state flag, coat-of-arms, anthem; towards national culture, language, people. The civil feelings make us look for the ways of improvement of the life in the country and make us do deeds aimed at it.

humanism, modesty, honesty, sincerity, duty, responsibility, mercy, guilt, honour.

Explain your choice.

8). Now let’s define what civil motives are. A motive / a reason stimulates a person to do something. For example, Mum tries to make her son learn at school well. She understands the value of education in the current world. Or a well-to-do man donates money and opens a music school for gifted children from problematic families. A motive is the same – to make children happy. But in the second situation it is directed at the unfamiliar, strange children. The man could buy one more house, 5 cars, could travel around the world. But he spent his money on something very important for the society and concrete children. His motives are noble. They are civil motives.

9). They say a real citizen loves his country, he is a patriot. But a patriot not only admires the beauty of his land and is proud of his country’s achievements. He acts. He participates in politics and demands reforms. He realizes that if he doesn’t participate in the elections, nothing will change. He can’t see indifferently at environmental crisis in his country. He takes part in ecological meetings. He takes a spade and plants trees. He is against the destruction of the cultural heritage. He doesn’t let the local businessmen pull down ancient houses. He helps to restore a ruined church. May be he is an atheist, but he won’t allow to destroy the sacred stones as his ancestors’ hands touched them.

√ a forest is on fire

√ a sick man needs some blood

√ a man in trouble asks you for some money

√ you hear a conversation where people talk about your country in an insultive tone.

10). Each person combines different qualities: the qualities of an average man and the features of a real citizen.

√ What civil qualities do I possess?

√ What feature of an average man can I see in myself?

Fill in the chart:

An average man

A citizen

If you can’t do this task, you aren’t ready for self-analyses and you don’t have a strong will-power. You can’t make progress in your development without these two significant properties.

Civil properties are displayed in proper deeds.

When in Yoshkar-Ola, on the embankment of the river Malya Kokshaga new temples began to appear, the Head of the village Council Oleg Bogdanov decided that his native place shouldn’t be behind the capital-city. He began to build a church in the village of Juksary (Kilemarsky region)… using his own monetary means. Other sources of budgeting simply didn’t exist.

The church had existed in the settlement since 1905 but today you can see only its photos. After the revolution the new authorities turned it into a store-house; later it housed a club. From his childhood Oleg Semenovich remembers very well the scenes when the joiners and carpenters transformed the church into the “hearth of culture”.

Having made a decision to restore the cathedral, Oleg Semenovich traveled all over the country. He visited Archangelsk region to have a look at northern churches. They turned out to be small, laconic and very expressive in their strict beauty. Oleg Semenovich brought home piles of photos; examined and compared them choosing the best variant.

The construction began two years ago, in April. Now the work has almost been finished. Oleg Semenovich says that the church is completely erected by the local inhabitants. Nobody was paid for the work, it was a charitable project. When people understood that he did it for their children and grandchildren, they also started making donations. All in all they donated 55 thousand rubles. Not a huge sum but it was raised from sincere hearts.

10). Our discussion has come to an end. Now each of you has a chance to present his own point of view on the touched above topic. So, the so-called “free microphone” starts its work…

Приложение 3

УРОК-ПРОЕКТ

по теме «Йошкар-Ола – центр туризма»

проведен для слушателей курсов повышения квалификации –

учителей английского языка Республики Марий Эл в

ГОУ ДПО (ПК) С «Марийский институт образования»

Учитель: Егошина Н. Г.

Класс: 10 А/Б.

Учебник: «Английский язык нового тысячелетия-11» (авторы О.Л. Гроза и др.).

Раздел 2: Тема: «Люди и места их проживания».

Урок 8: Тема: «Расскажи о своем родном городе».

Цель урока: расширить знания о достопримечательностях, истории Йошкар-Олы; научить ценить, беречь родной город; учить занимать активную позицию при решении социальных проблем.

Образовательные задачи: развивать навыки устной речи, аудирования по теме «Мой родной город».

Воспитательные задачи: воспитывать чувство патриотизма и интернационализма, любовь и уважение к малой Родине, стремление знать историю и культуру родного края, традиции и обычаи марийского народа, желание изучать национальный язык.

Развивающие задачи: развивать навыки самостоятельной работы, навыки коллективной работы в группе; воспитывать чувство толерантности и умение выслушивать чужое мнение, развивать креативные, творческие возможности учащихся, развивать чувство прекрасного, умение видеть красоту вокруг себя и желание ее сохранять.

Оборудование урока: учебник «Английский язык нового тысячелетия»; аудиокассеты, магнитофон; видеокассета, видеомагнитофон; компьютер; буклет о достопримечательностях Йошкар-Олы; макет сквера, выполненный из пенопласта, бумаги, дерева; платья, салфетки, полотенца, украшенные марийской вышивкой; лапти, изделия из бересты; национальные блюда, приготовленные учащимися; домра; газета о ходе выполнения проектов.

Ход урока

(звучит песня о Йошкар-Оле на марийском, английском языках в исполнении учащихся 10 б класса, затем учащиеся 10 а класса декламируют стихотворение «Йошкар-Ола» на английском языке)

Оh, Mary El, my native land!

I sing this song for you.

It will be not my farewell

It will be something new.

It will be running like a stream, like summer nightingale.

This song will be a drop of dew, oh, dear Mary El!

My God! Yoshkar-Ola at night

Produces an impressive sight.

The stars are twinkling in the sky

Reflecting on the river’s glide.

In every season it looks great

My land, my place of birth.

In spring with sunny smiling ray

In winter, when it’s frost.

In autumn with the falling leaf and tender drops of rain.

I trust the beauty1 I believe

That time will come again!

1. Орг. момент. Hello, everybody. We are going to speak today about our native city – Yoshkar-Ola. Needless to say we all like our home town and would like it to be more prosperous and beautiful. Today we’ll try to find different ways to carry out this task. You were divided into several groups and had to prepare projects. Let us see what you have managed to do. Be attentive and prepare questions to your classmates. The first group was called “The tour guides”.

Выступает группа «гидов-переводчиков», чья задача была разработать интересные маршруты экскурсий для туристов. Они сняли небольшой видео фильм с комментариями на английском языке о достопримечательностях Йошкар-Олы, а также приготовили красочный буклет с фотографиями и рассказами о таких достопримечательностях, как местный краеведческий музей, драматический театр им. М. Шкетана, национальная библиотека им. С. Чавайна, об исторических зданиях, расположенных на улицах К. Маркса и Советской.

Тексты выступлений:

1). We’ll show you the old part of Yoshkar-Ola. We’ll begin our excursion with K/ Marks Street – the most historic street of the town. Before 1918 it was called Ascension Street and there was Ascension Cathedral in the same street. It was a monument of architecture of the 18th century. Unfortunately it wasn’t restored. For a long time it was used as a beer factory. Today the cathedral has been restored. You can see its cupola above the skyline.

2). Next to the Cathedral you can see Pchelin’s house – the city’s oldest stone building. The wealthy merchant Pchelin provided the town with the sum of money necessary to build a church. The next house is the house of the industrial forester Chulkov. It is made of the red brick and decorate

Наши новости:

Разместить свою публикацию